Jumaat, November 14, 2008

Tag Ke2 - Nostalgia Zaman Kanak-Kanak Dulu

Ok ini nak jawab tag yang ke 2 dari az1ra
Hidup aku masa zaman kanak2 dulu tak lah semewah zaman kanak2 sekarang...aku hidup dalam keluarga yang sederhana kerana ayah aku seorang yang bekerja mak aku suri rumah sepenuh masa..dengan kudrat ayah aku untuk membesarkan anak2 nya untuk memberi keselesaan pada anak2 nyer dia telah berniaga malam hari nyer di pasar2 malam...alhamdulillah permintaan anak2, ayah aku dapat tunaikan walau pun tidak sepenuhnya...sekarang giliran anak2 pulak memberi keselesaan pada mak ayah...dah menjad tanggung jawab kami adik beradik memberi keselesaan pada mak ayah kami...ok berbalik pada cerita atau kenangan aku masa zaman kanak2 dulu...
dalam keluarga aku adalah anak perempuan sulong dan juga tunggal pada masa itu...oleh itu aku mmg dimanjakan oleh abang2 dan juga saudara belah mak aku...aku banyak bermain dan berkawan dengan abang2 aku saja kat umah...boleh dikatakan permainan lelaki atau perempuan aku akan bermain sekali..kampung aku masa dulu kerap banjir kecil kalau hujan lebat...jadi nyer time tu mmg ramailah budak2 kampung kuar bermain air dan juga menangkap ikan di parit2 kecil...atas jalan pasti banyak air dan ikan juga melompat2 dia atas jalan time tu mmg best..banyak ikan...
satu hari tu hujan mmg lebat, aku ngan abang2 aku dah rancang kalau hujan berhenti nanti kita kuar gi tangkp ikan..jadi nyer kami pun tunggulah sehingga hujan itu berhenti...apa bila hujan berhenti mulalah operasi kami untuk menangkap ikan di longkang2 kecik...biasalah kalau dah duduk kampung mmg best time tu plak semua duk menggila dengan ikan Pelaga yang warna warni tu..daerah pantai timur nie org panggil ikan sekilau...dengan berbekalkan penapis dan juga botol aku nagn abang2 aku pergi satu parit nie banyak sanagt rumput..kalau lagi banyak rumput2 pasti lagi banyak ikan itu...seronok tak terhingga sebab banyak dapat time tu...sehingga leka kami menangkap ikan itu..bila dah banyak, abang2 aku pun ajak lahbalik...
nie masa aku umur 4 thn...aku dah tentu yang berbaju merah tu, abang sulong aku, abang no2 aku dan juga bapak sedara aku...menjadi perhatian abang2 dan juga sedara sebab perempuan tunggal sebelum ada nyer ada aku....
balik tu aku pun mandilah untuk bersihkan diri....tetiba..........sewaktu aku sabunkan badan2 aku dengan sabun aku rasa mata aku pedih sangat..aku pun basuh muka dan mata aku tu..tapi terasa pedih lagi..al maklumlah time tu aku belasah sabun Fab buku tu yang warna biru...kebetulan sabun mandi habis aku hentam lah sabun basuh baju janji aku mandi bersabun..setelah basuh muka pun mata aku still terasa pedih lagi..hah sudah sabun masuk mata aku ker nie basuh pun duk edih lagi..aku pun capai tualu dan gie kat almari cermin bilik mak aku tu, tengok2 mata aku naper dia pedih sanagt..ada sabun masuk ker..sekali aku tengok nampak kat lingkaran mata hitam aku tu cam timbul dan nampak mata hitam aku tu besar sangat dari yang sebelah kanan tu...alamak naper plak nie..aku pun tenyeh2 mata..sama juga nampak timbul dan juga pedih...alamakkkkkkk takut nyer naper nie...mata aku nak terkeluar ker..masa tu mak aku tengah tido, tok aku pun sama biasalah kalau dah hujan pasti sejuk, seronoklah tido...aku dah mula takut lalu kejutkan tok aku, aku takut nak kejutkan mak aku nanti dia marah sebab aku main kat paritkan...kebetulan 2 abang2 aku tu gie semula kat parit tu main2 lagi...
haaa nielah gambar dengan abang no.2 aku...(abang chik) aku banyak rapat dengan dia...pimana pun pasti dia seret aku sekali...
time nie raya kat umah jiran depan umah aku..aku dah tentu yang berbaju kuning berbunga merah tu...yang berdiri seperti saloma kat belakang tu adalah mak aku yang berbaju merah..kurus lagi mak aku time nie....dan ini adalah kawan2 aku masa kecik2 kat kampung dulu...
aku suh tok aku tengokan mata aku nie naper mata hitam aku cam timbul2..sekali tok aku cakap Ya Alah mata cucu aku nie tak terkeluar ke???????? apa lagi terus meraung aku kat situuuuuuuuuu takut weiiiiiiiii buta ker apa ker nanti....then tok aku tengok dan juga cuba perhati betui2 kat mata aku tu..pastu tok aku kata eh ini bukan mata hitam nie nampak lain sanagt..last2 tok aku cakap la nie pacat nie.....apa lagi terus ambik kain tuala yang kesat tu tarik..sekali tengok nahhhhhhhhhhh kauuuuu pacat tu dah kembung sebab kenyang isap darah kat mata aku.....nasib baik mata aku tak apa2..nasib baik tak buta ker apa ker...punyalah gemuk pacat tu...pacatkan selalu nyer kalau dia kenyang dia akan jatuh kan..tapi ini dia dah kenyang cuma dia melekat kat mata itu yang dia tak jatuh tu.....apa lagi pecahlah tembelang aku main kat parit tadiiii...terus mak aku bising2...last2 aku plak kena gie panggil abang2 aku balik...
time tu aku saksikan abang2 aku kena marah..cian jer bukan salah diaorng, aku yang salah sebab nak ikut sanagt....tapi time aku kecik2 aku paling rapat dengan abang no2 aku..yang sulong tu dia dah besar jadi dia lebih senang main ngan kawan2 dia...
haaaaaaaa itulah serba sedikit cerita kenakalan aku masa zaman kanak2 dulu...bukan itu saja masa aku zaman kanak2 dulu, aku pernah terbakar disebabkan main bunga api..parut kesan terbakar tu ada sampai sekarang tapi nasib baik kat tepi perut jadi nyer taklah nampakkan...betapa kebal nyer aku....itu semua disebabkan abang2 akulah...mmg kecik2 dulu aku lasak sangat...kalau nak citer mmg tak habis.....
ok inilah serba sedikit cerita aku untuk menjawab tag dari az1ra...
ok kak z1ra settle hutang yer...

now aku nak tag

1) Nazasfrog

2) Mama Aqilah

3) Nanonano
4) Saw Saw Lady
5) Azura



MaMa PaDa 2 OrG PuTeRi

1 comments:

nanonano berkata...

tag ni crita psl zmn bdk2 ehh..
alarr xde gmbar ms kecit2
:(