Selasa, April 14, 2009

Betui-betui Hoooliau ooooo

Jom Layan Mee Kuah Pulau Pinang .
Hari Ahad ari tu aku dah tak tahu nak masak apa...pikir punya pikir tk tahu nak masak lauk apa no ideal..rasa mcm tak best la pulak hari2 makan nasi kan..kena plak cuaca hari ahad ari tu plak hujan so pikirkan makanan yang menyelerakan ketika hujan...????????????????? 2 3 kali aku buka freezer tengok lauk basah dalam tu..tetap tak timbul idea..sambil tu rendam dululah udang kot kot timbul idea..kebetulan mmg banyak udang yang mak ayah aku bawa dari penang hari tu..mesti korang pikir pelik kan apa kehelnya bawa udang dari penang?awat Kuantan tak der udang ker? haaaa mai nak habaq, udang tu mmg fresh made in Penang nak tau naper?
ayah aku sekarang lepas dah pencen nie dia beli bot segala bagai untuk turun ke laut..kira bertukar kerjaya menjadi nelayan yang berdaftarlah..sebelum nie kan ayah aku memang suka memancing..so dia penuhkan rutin harian dengan turun ke laut..jadi nya semua anak2 dia yang lain dah merasa hasil dari tangkapan dia sendiri, cuma anak dia menantu dan cucu2 nie jer belum merasanya..itu sebablah dia datang bawa udang , ikan, ketam ,sotong hasil dari tangkapan dia sendiri..tengok betapa rindu dan ingatnya mereka pada aku...huhuhuhuhuhuuu..sedihnya...nak buat cam ner kan..mmg besar2 hasil dari tangkapan ayah aku tu..alhamdulillah kurang2 nya masih ada pintu rezeki untuk keluarga ku...amin.....
ok berbalik lah pada citer nak masak tu...hehehehee intro saja dah berjela-jela...sambil2 rendam udang tu, hubby cakap kita buat mee udang lah sedap sikit..hari tu masa mak ada tak sempat nak baut sebab penuh aktiviti dengan nak jenjalan kan...ermmmmmmmm ok juga sedap jugakan.apa lagi siap2 semua jom kita kuar cari tulang daging ker sikit, sayur untuk masukkan dalam mee...settle semua..
aku pun bertungkus lumuslah masak kuah mee, hubby tolong sediakan bahan2 untuk tabur atas mee...so siaplah mee..tapi udang nya tak nampak sangat yer tuan2 dan puan sebab dipenuhi dengan tulang daging.

inilah hasilnya..sungguh menyelerakan...terangkap oooooooooo dpat makan ketika panas2 cam nie...hubby 2 3 kali round makan ..itu tanda nyer sedap..habis sapa lagi nak habiskan melainkan hubby jer..anak2 aku biasalah makan budak2 org kata..

udang tak berapa nampak sanagt ditutupi dengan kuah dan daging..
Korang tengok tak Majalah 3 bulan yang lepas ada tunjuk segmen "Mee Mak Teh Kuala Sepetang"..haaaaa cam tulah jadinya tapi makteh tu tak letak daging dia cuma letak udang yang begitu banyak sekali..kira aku buat nie ala2 yang mak teh tu nyerlah cuma masukkan daging jer...hakikat nya mmg sedap...sila meleleh air liur yer..betui-betui hooliauuu oooo baka kata iklan tu..mee Pulai Pinang memang hooliaauuuu....ok atas permintaan aku letakkan resipi untuk buat kuah mee nie yer,
bahan2 nya:
10 tangkai cili kering(atas kehendak masing2 ya nak pedas atau tak)
kacang goreng (yang dikisar halus seperti kuah cucur udang tu)
ubi keledek (direbus dan di blender)
udang (direbus dan asingkan kulit dan isi, kulit itu diblender untuk dapatkan air nya)
Daging/tulang Daging (direbus)
minyak masak
sedikit asam jawa
garam
cara2nya..
cili kering digoreng terlebih dahulu, toskan dan blender hingga hancur, panaskan minyak, tumis cili yang telah di blender tadi hingga pecah minyak dan masuk kan kacang serbuk, kacau biar seketika masukkan air udang, keledek yang diblender tadi, daging ayng telah direbus dan air nya sekali,masukkan sedikit air asam,masukkan garam secukup rasa dan sedikit ajinomoto..biarkan dia mendidih,kalau kurang pekat masukkan sedikit air tepung jagung atau cili sos...biarkan mendidih potong sedikit daun sup masukkan kedalam kuah, tutup api dan kuah...insyaAllah pasti sedap...bagi korang2 yang nak letakkan udang besar kedalam kuah, boleh masukkan udang ketika kuah mee mendidih...(setengah org suka letak udang yang dah direbus atas mee)..ok selamat mencuba semua..
MaMa PaDa 2 OrG PuTeRi

4 comments:

chugie berkata...

salam kenal..

sedap nampak mee kuah ni. bg lah resepi kak.. tempek kat blog ek.

DYLA berkata...

sedapnya!!

kat sni mmg tak jumpe mee mcm tu..

aFkaR'z berkata...

fuuhhh terliur tgk tulang

nuarliesya berkata...

chugie,
salam kenal. nak resepi ker? ok nanti akak tempek resepi kat blog yer..

dyla,
mmg sedap, takper2 kalau kat sana tak der nanti lieza abgi resepi dyla buat mana tau kut2 boleh berbisuness kat sana ker..heheheee

afkar'z
sabau2..mee kalau buh tulang daging cam tu mmg sedap...