Selasa, Jun 10, 2008

Terungkap sejuta kenangan

Tengok pada tajuk pun dah cam tradisionalkan....
Musti uols tertanya-tanyakan apa motif gambar rumah inikan? Nak kata dari segi senibina tak menarik mana pun...situasi rumah nampak cam usang jerkan....memang dari segi senibina dan persekitaran dia tak menarik...tapi disebalik rumah ini terungkai segala kenangan...cehhh...cehh...cam pengacara citer seram plak...apa kejadah nyer citer seram...hiks hiks hiks...berbalik pada cerita umah nie...sebenarnya umah nielah yang mengajar aku tentang cara2 nak memasak menggunakan dapur kayu...sekarang dah moden org tak pakai dapur kayu dah...buat hitam muka jer....tapi dirumah ini masih menggunakan kaedah tradisional...ecehhh ecehhh ecehhh....rumah inilah yang menjadi saksi pembesaran seorang insan yang bergelar suami dan abah pada 2 org zuriat...heheheheheeee dah boleh agak dahkan....oklah oklah...kalau uols nak tahu inilh rumah hubby dibesarkan sehinggalah kembalinya arwah datuk dan nenek nya baru2 ini...dirumah ini semua ada dari segi bilik, dapur, elektrik dan air....rumah nyer besar sangat...tapi still pakai cara tradisional kalau nak memasak...nenek hubby tak berani nak guna gas dia takut terbakar dan dia plak tak tahu...biasalahkan org tua...



bila time aku balik kg nie jerkan, mmg mencabarlah... kira cam adventurelah sikit...aku terpaksa masak menggunakan dapur kayu...bab muka hitam semua tu jgn kiralah...asap masuk mata sampai pedih tu mmg mainanlah kalau aku balik sini..tapi sekurang2 nyer aku ada juga pengalamankan...but....bab2 nak nyalakan api tu aku terpaksa minta bantuan jugalah...hubbylah org yang paling berpengalaman dan teror dalam menghidupkan api untuk masak memasak nie...aku nie kira cam back up jerlah....heheheheheeeee...time aku masak nasi guna dapur kayu nie kompom nasi mentah tak pun nasi hangus....heheheheheheeee aku tak pandailah nak agak cam ner air dia...duk biasa guna rice cooker jerkan...aku bahagian goreng ker tumis sayur ker mmg bolehlah..masak nasi fail...kuing kuing kuing....dalam umah nie mmg ada ampaian untuk mandi semua...org utara panggil pelantar...tapi air dia tak sehebat dan sesejuk air perigi yang ada di tepi umah tu....tapi kalau aku nak mandi perigi mmg kena bangun awailah...sebab nyer perigi tu tanpa ada penghadang pun...kira free jer...biasalah org tua-tuakan diaorg tak peduli sanagt bab2 semua tu...plak cucu yang duk dengan mereka hanya hubby sorang jer..plak tu lelaki..manalah nak malu2 tutup2 semua tu....tapi sekarang perigi tu dah nampak cam usang sangat...weouls sempat gie ziarah umah tu masa balik aritu yang nenek hubby meninggal tu...mmg rumah tu tiada sesiapa yang menghuni...lepas jer datuk hubby meninggal bln 12 2006 nenek dia tak duduk umah tu..kira anak2 dia yang ambik jaga nyer..so umah nie mmg terbiar camtu jerlah...masa hubby kecil2 nenek ngan datuk dia yang jaga sejak dari umur dia 5 bulan lagi mak ngan bapak nyer divorce bawa haluan masing2..so dia tunggal plak...now sekarang kat sana mmg dah tak der sapa2 lagi yang betul2 rapat ngan hubby..masing2 dah kuar dari daerah....rumah tu plak dah menjadi rebutan pak2 sedara nyer...so dia mmg malas nak gaduh2 bab2 semua nie..so biar jerlah pak2 sedara dia yang buat...






bagi hubby rumah nie mmg memberi sejuta kenangan untuknya...bukan seribu lagi dah....bahkan aku juga ada banyak kenangan di rumah ini...dirumah inilah aku belajar erti hidup betui - betui susah....tapi seronok sangat dirumah itu...Aqisya juga ada kenangan dirumah itu...kira dia sempat merangkak dan juga mengesot dirumah itulah...dia juga pernah jatuh buai semasa tido dirumah itu...nasib baik lantai nyer papan...itulah kalau dah budak tak reti duduk diam dalam buai masa kecik2...tapi Alyssa tiada kenangan disitu...dia tak sempat merasa keindahana didalam rumah itu...tapi dia masih ada kengan bergambar didepan rumah itu..yang best nyerkan bila weouls balik sana jer....malam weouls selalu kuar jenjalan bandar Kota Bharu...shopping2 kat Wakaf Che Yeh, Pasar Siti Khadijah...mmg kat sana murah sesangat barang2 nyer....now susah sikitlah nak balik...melainkan kalau balik weouls kena tgl kat hotel jer....













MaMa PaDa 2 OrG PuTeRi

0 comments: